Donderdag - Reisverslag uit Palaiá Epídavros, Griekenland van Anneloes Engen - WaarBenJij.nu Donderdag - Reisverslag uit Palaiá Epídavros, Griekenland van Anneloes Engen - WaarBenJij.nu

Donderdag

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

15 Mei 2014 | Griekenland, Palaiá Epídavros

Nog een typisch ding van griekenland is al de gebedshuisjes aan de kant van de weg (net als in Thailand). En verder nog een raar fenomeen: je mag hier geen wc-papier door het toilet gooien. Dat kan het griekse rioleringssysteem niet aan. Was wel even wennen, is zo'n automatisme!
Vanmorgen naar het amfitheater in Epidauros geweest. Er is zo'n goede akoustiek dat je bovenin alles vanuit de orcestra hoort zonder versterking. Vooral degene die in het midden staat bij een steen. Nou, hier werden de nodige aria's gezongen! Het is best groot en hier nu wel busladingen toeristen. Leuk om dit een tijdje te bekijken vanaf boven in het theater. Verder zijn er nog de resten van een vroeger hospitaal:volgens de overlevering genas Aesklepios hier de zieken met zijn slang. Er was hier vroeger een heel centrum en hier gingen ook mensen met een besmettelijke ziekte in isolatie. Helaas zijn alle bouwwerken tot ruines verworden en moeten we het doen met de verhalen en enkele beelden in het museum. We staan nu in het plaatsje Archaio Epidauros ( je raadt het al...aan zee). De temperatuur is wat gedaald ongeveer 23 graden en het is half bewolkt. Vanmiddag toch nog even de zee in gedoken. Net op de fiets het gezellige haventje bezocht. Hier uit eten aan de kade met het zicht op allerlei zeilboten en jachten die hier overnachten. Een leuke sfeer! We eten heerlijk: gefrituurde sardientjes, heel erg lekker!!
Uit deze streek komen vast onze sinaasappels, want het is hier niets anders dan sinaasappelboomgaarden. Je kan ze zo plukken! Wij zijn nog niet door onze gekregen voorraad heen en beginnen bij het ontbijt al met een sinaasappel. Goed bezig...!