14-08, 15-08 & 16-08 - Reisverslag uit Tofino, Canada van Anneloes Engen - WaarBenJij.nu 14-08, 15-08 & 16-08 - Reisverslag uit Tofino, Canada van Anneloes Engen - WaarBenJij.nu

14-08, 15-08 & 16-08

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

16 Augustus 2013 | Canada, Tofino

Dag 4 14-8
Vandaag gaan we op weg naar Pacific Rim Park in Tofino. Dit nationale park ligt aan de westkust van Vancouver Island. Je verkijkt je hier erg op de afstanden, want het is een complete dag rijden (ongeveer 350 km). Eerst een eind noordelijk langs baaien van de oceaan, daarna westelijk het eiland doorkruizen. Een hele mooie route langs kloven, meren en dichtbeboste berghellingen. Het lijkt wel Noorwegen (alhoewel we daar nog nooit geweest zijn). We passeren diverse bergketens. Vanaf hier geldt ook het berenalert: je kan ze overal tegen komen. Onze ‘berenteller’ staat en blijft echter nog op 0. We gingen met mooi weer weg maar het weer wordt steeds slechter. Uiteindelijk arriveren we met flinke regen bij het NP. De plaatsen zijn geweldig mooi gelegen in het dichte bos op de ‘rim’ naast de oceaan. We staan niet naast elkaar en na een gezellige gezamenlijke borrel bakken we (canadese) pannenkoeken ieder in onze eigen camper: de Hollandse blijken een stuk lekkerder te zijn!!
De camping is basic, zonder electriciteit ed. Naast ons staan mensen in een tent we voelen ons groot en luxe. Toch wel lekker met dit weer.

Dag 5 15/8
Vandaag begon de dag somber. Het was donker in de camper en het leek wel of we geen daglicht zagen. Ja, dat heb je als je in het donkere regenwoud staat en het ook nog regent!! Om ons heen allemaal kampeerders in tentjes die proberen om hun vuurtjes aan te houden voor het ontbijt. In onze campers enige teleurstelling omdat de toaster het niet doet als je op een campingplaats staat zonder stroom. Even aanpassen mensen! Gewoon brood is ook best lekker!! Daarna met z´n allen in de camper van luuk en anneloes en op naar tofino voor onze hotspringstour. Een boottocht langs allerlei eilandjes om uiteindelijk bij warme bronnen uit te komen. Na het veiligheidspraatjes, het aanmeten van een zwemvest en het inventariseren van ieders kwaal zodat ze ons efficiënt kunnen helpen bij calamiteiten konden we op de steiger gaan staan wachten op onze kapitein en daar was hij…..wauw, dit hadden we niet verwacht …. een onooglijk klein mannetje met een heel zacht stemmetje. Maar wel een echte indiaan!. We wisten direct: wij zitten goed met deze afstammeling van een natuurvolk! En het was zo. De boot was nog niet gestart of ons indiaantje had een zeearend voor ons gespot, gevolgd door dolfijnen die gezellig rond de boot zwommen. Daarna op naar drijvende takken waar de zeeottertjes op en af sprongen alsof ze hun eigen walibi hadden gemaakt. Wat een leuke beestjes!Na de nodige foto’s koersten we aan op de rotsen met zeeleeuwen (en stinken die mannetjes…) en zeehonden. En als klap op de vuurpijl , ja hoor… 3 orca’s voorde boot. Het leek wel of old indian de beesten rook!
We hotsten en knotsten weer verder over de inmiddels vrij onrustige oceaan. ( met dank aan primatour. anneloes: 1; margriet:2) om fullspeed koers te zetten naar de grijze walvissen. En ja hoor, daar waren ze! Ze spoten eerst wat water omhoog om daarna met het logge lichaam naar boven te komen. Indrukwekkend! Na een tijdje weer verder om in een baai aan te komen. Daar aangelegd en na een half uur lopen door het prachtige regenwoud kwamen we bij de hotsprings. Warm waterbronnen om in te zitten met oceanview. Wie wil dit niet. Het water was wel heel erg warm dus echt heel langdurig erin zitten lukte niet zonder verbrandingsverschijnselen maar even was erg lekker!!
Weer terug door het regenwoud, aan de kade nog lekker gebabbeld met een canadees die in 1979 vanuit Nederland naar Canada verhuisd was. Hij praatte sinds 10 jaar weer nederlands en kon het nog uitstekend! Op de terugweg nog een tijd in een baai gelegen waar ongeveer 4 grijze walvissen hun uiterste best deden om ons te vermaken en daarna stampend weer terug naar de steiger waar ons een heerlijke kop muntthee wachtte!
Wat een bijzondere dag en wat een belevenis om al deze dieren in hun natuurlijke omgeving te mogen zien!!!!
Terug op de camping is het inmiddels al vrij laat, na de borrel bakken we pizza’s in de campers en gaan lekker naar bed.

dag 6 16/8

Vanochtend redelijk vroeg opgestaan in de hoop dat de regen was opgehouden. Helaas het kwam met bakken uit de lucht zodat we direct konden besluiten om onze geplande trail te skippen ( ja, aanpassen kunnen wij ook!) de campers startklaar te maken om snel dit druipende , maar prachtige terrein te verlaten. We reden weer over de schilderachtige bergachtige weg met mooie uitzichten op meren en bossen. Inmiddels merken we dat er een paar zaken erg belangrijk zijn als we een reisdag hebben. Eén: Waar is de eerste koffiestop! Heerlijk in de camper van ons warme bakkie genieten en elke keer weer tegen elkaar zeggen dat dit toch een groot voordeel van een camper is.
twee: Waar is de walmart! Ja, de boodschappen zijn hier duur maar de Walmart is groot en goedkoop ( lees: iets goedkoper) en hier houden wij van!.
Anneloes en Margriet scheuren rond met een gezamenlijke kar om voor de komende vier dagen de ingrediënten voor de maaltijden erin te gooien. De mannen en dochters hebben een eigen kar voor de persoonlijke inkoop. Bij de kassa komt ons hoogtepunt: de clubcard (die wij in elke supermarkt direct laten aanmaken!) en jahoor: er gaat ineens een groot aantal dollar af! Joepie!!!
Vervolgens lekker in de camper lunchen en verder door op onze tocht om te stoppen bij Cathedral Cove. In alle boekjes staat deze trail aangegeven: je kan er prachtig door eeuwenoud regenwoud lopen met de grootste bomen van het eiland. dus: wandelschoenen aan, rugzak met proviand en water mee en fototoestel in de aanslag. Na de plattegrond bestudeerd te hebben besluiten we om de grote trail te lopen. Moedig gaan we op weg. Tot onze verbijstering zijn we binnen 10 minuten terug!! Poeh, Poeh…het waterflesje is zelfs nog volledig vol. De bomen waren wel prachtig, heel hoog en indrukwekkend zodat we nog een paar leuke foto’s hebben kunnen maken. Daarna op naar de camping. Na al die dagen primitief snakken we nu allemaal naar electriciteit en wifi en dat hebben we nu, gelukkig. Zodat het volgende tafereel te zien was. De campers werden neergezet, de mensen kwamen er niet uit maar sloten direct hun apparaatjes aan om allemaal ( en echt allemaal) het eerste half uur stilzwijgend lekker te internetten!!!Heerlijk!!! Vanavond lekker rijst , boontjes en kip en aardbeien met slagroom na!!

• 17 Augustus 2013 - 06:46

E Ham:

Wow, wat leuk om jullie Canada avontuur te lezen. Veel wild al gespot dus. Zei je broodrooster......mwa die hebben wij niet in ons rijdende huisje :-(. En de Wallmart card is ook niet gelukt.....wel van een andere buurtsuper. Onze berenteller ook nog op 0, misschien maar beter ook. Veel plezier nog en een veilige reis! Tot de volgende wifi :-) Groetjes van Eugene, Jolanda, Laura en Djoeke

• 17 Augustus 2013 - 08:15

Ilse:

Jeetje, jullie hebben al avonturen meegemaakt voor een maand! Gaaf zeg, die orka's, lijkt me erg indrukwekkend! Jammer van het weer maar dat knapt hopenlijk weer op.
    Vind het ook reuzekanp dat jullie een trail van 10 minuten gelopen hebben.......... dan heb je die kip met aardbeien wel enorm verdiend, ha, ha.
    Liefs Ilse