17-08 en 18-08 - Reisverslag uit Lillooet, Canada van Anneloes Engen - WaarBenJij.nu 17-08 en 18-08 - Reisverslag uit Lillooet, Canada van Anneloes Engen - WaarBenJij.nu

17-08 en 18-08

Door: Margriet en Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

18 Augustus 2013 | Canada, Lillooet

Dag 7, 17-8

Vanmorgen weer vertrokken uit Parksville. We zetten koers naar de ferry terminal Nanaimo. We gaan Vancouver Island verlaten. Het is redelijk druk bij de ferry en we blijken anderhalf uur te moeten wachten voordat we de boot op kunnen. Van de nood maken we een deugd, want we hebben toch alles bij de hand: stoeltjes worden uit de ‘garage’ gehaald (dit is de enorme opbergruimte onder/achterin de camper), koffie gezet, blueberrymuffins erbij en in een mum van tijd staat er een gezellige koffiecorner tussen de campers. Er komen allerlei mensen langs die vragen waar wij vandaan komen en hoeveel het nou kost om zo’n camper te huren per dag. Bekijks genoeg dus.
Eenmaal op de ferry gaan we eerst binnen zitten, later naar het dek: het blijkt heel hard te waaien, wat leuke foto’s oplevert vooral met de lange haren van Iris en Sanne. Na anderhalf uur varen komt Vancouver in zicht. We gaan een stuk noordelijk van Vancouver aan wal: Horse Shoe Bay. We rijden richting Whistler. De eerste optie voor een camping blijkt toch te primitief te zijn voor onze grote RV’s. Er staan bijna alleen maar kleine tentjes (prachtig gelegen!) en de camper kan nauwelijks over de smalle bospaadjes rijden. Dan toch maar naar een RV-camping, hoog gelegen met uitzicht over het dal. We mogen geen vuur maken omdat het de laatste tijd erg droog is geweest. Er mag wel gebarbecued worden. Dus we steken de bbq aan om ons halve varken erop te roosteren: dit is het echte Canadagevoel!! Deze grote halve borstkas van een varken hebben we bij de Walmart gekocht en moet er nu aan geloven. Luuk ontfermt zich over de bbq en na een tijdje zitten we allemaal te kluiven aan een grote sparerib. Na het maken van de plannen voor de volgende dag kruipen we weer op tijd in bed.

Dag 8, 18-8

Na een heerlijk ontbijt met uitzicht op de vallei vertrekken we richting whistler. Het plan is om de peak-to-peak tocht te doen. Met een kabelbaan naar boven op een berg; vervolgens weer met een kabelbaan van de ene top naar de andere top; daar een stuk wandelen en dan weer met de kabelbanen naar beneden. Spectaculaire uitzichten staan ons te wachten. Helaas is het erg bewolkt vandaag, we twijfelen of we naar boven gaan dus lopen we eerst het dorpje in. Wat een drukte hier , allemaal kraampjes met bmx spullen, muziek en een spectaculair uitzicht op een berghelling waar de fietsers vanaf crossen met hun mountainbikes en hele hoge sprongen maken. Vervolgens gaan ze, met fiets en al, weer omhoog met de kabelbaan. Leuk om te kijken. Inmiddels hebben we op de webcams gekeken en zien we dat het op de toppen regent en erg bewolkt is. We besluiten om niet naar boven te gaan maar een tochtje te lopen naar een meer.
We lopen een stuk door het bos om vervolgens bij een meer uit te komen. Helaas is het allemaal erg gecultiveerd en lijkt het erg op Drenthe. Mooi maar niet typisch Canada. We gaan richting camper via een farmersmarkt, ondertussen kijken we onze ogen uit. Wat een luxe hier! prachtig aangelegde paden, enorme over de top hotels en een exclusieve farmersmarkt waar de prijzen voor eenvoudige homemade artikelen beginnen bij 100 dollar.
Heerlijk lunchen in de camper dus! In de middag rijden we richting Lillooet. Wat een prachtige tocht!! Langs enorme bergen, uitgestrekte wouden, diepblauwe meren, watervallen en diepe kloven. We kijken onze ogen uit! We vinden het ook erg op Zweden of Noorwegen lijken, (van de plaatjes dan want we zijn hier nog nooit geweest…) .En nu zijn we in Lillooet , we staan op een kleine camping met uitzicht op een rivier. Anneloes verwacht elk moment een houttransport maar het is nog niet langsgekomen. Helaas staat de berenteller nog op 0. Maar we houden hoop!! Naast de camping is een oude spoorbrug (100 jaar oud). Hier lopen we ’s avonds overheen en hoog op de dwarsbalken zit een enorm nest van een roofvogel: een visarend met twee jongen en moeder die het nest vol verve verdedigt tegen indringers zoals andere vogels. Een mooi schouwspel!

• 21 Augustus 2013 - 04:40

E Ham:

Leuke foto van het haar dat in de wind waait, ik zie alleen het haar van Luuk niet zo bewegen?
    Groet, Eugène